Pressmeddelanden

190726 Prostitutionen allvarligaste problemet i årets Pride

Tankesmedjan Claphaminstitutet har för tredje året i följd granskat programkatalogen till landets största HBTQ-evenemang: Stockholm Pride. Den djupaste granskningen publicerades ifjol i rapporten Det färgglada mörkret. När årets festival nu står för dörren är det läge för en saklig granskande journalistik av evenemanget.
Några av de sakerna som vi betraktar som positiva inför årets program:

  • Den tidigare ensidigt positiva skildringen av droganvändning börjar i år problematiseras till viss grad.
  • Den starkt bejakande inställningen till självskadebeteende i tidigare program har i år mildrats något.
  • Våld inom hbtq-sammanhang har till viss del börjat uppmärksammas.
  • Arbetsförmedlingen har dragit tillbaka de stora sponsorspengar de tidigare lagt på evenemanget.
  • Internationellt har en mer distanserad inställning kunnat konstateras, där exempelvis Norges talman sade nej till Prideflaggning utanför Stortinget, med hänvisning till att detta är en politisk manifestation.

Samtidigt ser vi från Claphaminstitutets sida också ett antal problematiska inslag inför årets Pride. Framför allt:

  • Det positiva fokuset på sadism, dominans och ojämlik underkastelse etc som i alla andra sammanhang fördöms har fortfarande en central roll i Prides program.
  • Flera offentliga myndighter och andra avsändare lägger fortfarande stora skattepengar på detta evenemang, där flera inslag kan anses gå rakt i motsats till deras myndighetsuppdrag.

Det allra största problemet vi ser i årets program är dock:

  • Det bejakande av prostitution som Pride uttrycker genom att upplåta seminarieplats till RFSL och det sk Fuckförbundet som båda vill avskaffa sexköpslagen (de senare vill även avskaffa kopplerilagen).

Claphams direktor Per Ewert, redaktör för vår rapport om Stockholm Pride kommenterar:
– Utifrån den djupa mänskliga misär som polis och socialarbetare berättar om är det oerhört anmärkningsvärt att Pride, RFSL och det så kallade ”Fuckförbundet” bejakar en sådan verksamhet. Kritiska frågor bör ställas till myndigheter som Försäkringskassan, till deltagande politiker, eller varför inte till Svenska Kyrkan Nacka om hur de kan ställa sig bakom ett arrangemang som promotar prostitution och andra inslag som de utifrån sin grundsyn i övrigt borde hålla för djupt problematiska. Den vanliga förklaringen att Pride skulle handla om människovärde är inte sann; det är rimligt att samhället nu bekänner färg och även vågar ta avstånd från de destruktiva inslag arrangörerna faktiskt förmedlar under den sexfärgade regnbågsflaggan.

 

190403 Uppdrag Gransknings reportage om Tranståget måste resultera i att detta experiment stoppas

Claphaminstitutet är en av få röster som länge problematiserat den stora ökningen av könsdysfori och könsalternerande operationer. Den debatt som de senaste veckorna väckts både i Svenska Dagbladet av forskare från Sahlgrenska, dels i Dagens Samhälle av Claphaminstitutets Fellow och rapportförfattare Bengt Malmgren med flera, och dels i tisdagens reportage i Expressen. Men framför allt genom Uppdrag Gransknings omskakande och starkt berörande ”Tranståget och tonårsflickorna” där offren själva fick komma till tals – de unga tjejer som opererat om sig till killar men upplever att allt blev fel, och att de blivit försökskaniner i en ideologisk och politisk agenda. Vi fick också höra om det allt större antal patienter som ångrar ingreppet, samt den totala brist på vetenskaplig forskning och beprövad erfarenhet som präglar detta pågående experiment, som allt fler liknar vid Macchiariniskandalen.

Claphaminstitutet kräver därför:

  • Att regeringens förslag om att tillåta kirurgiska könsbyten för personer ner till 15 år avvisas och dras tillbaka,
  • Att all könskonträr hormonbehandling av minderåriga avbryts, i avvaktan på att forskning och beprövad erfarenhet ska kunna utföra en saklig utvärdering av erfarenheterna hos de patienter som tidigare har genomgått könsbyte,
  • Ett omedelbart stopp för den strategi inom vården som Uppdrag Granskning belyser, där ungdomars önskemål att byta kön konsekvent och oreflekterat bejakas. Denna strategi behöver nu ersättas av en mer eftertänksam inställning där man istället behandlar den grundläggande psykiska ohälsa som en stor del av dessa patienter har med sig.

Vi önskar också för det offentliga samtalet i stort:

  • Att massmedia, skolvärlden och hälsovården ska betänka sitt ansvar för den uppkomna situationen och ungas lidande, genom att de återkommande har lyft upp ungdomar som bytt könsidentitet som modiga förebilder, men undvikit att ta upp negativa konsekvenser.
  • Att vanliga men ändå problematiska begrepp som ”könskorrigering” och ”könsbekräftande behandling”, som indikerar att ett könsbyte alltid bör anses som rätt väg, ersätts av mer sakliga begrepp, såsom ”könsbyte”, ”köntransformerande ingrepp” och liknande.

Slutligen: Uppdrag Granskning avslöjade också hur dörrar konsekvent stängs för forskare som önskar undersöka konsekvenserna av könsbyten samt de patienter som ångrar sitt könsbyte. Vi vill därför särskilt betona att vi stödjer den fria forskningen på detta område och välkomnar dem som önskar utföra sådan forskning. Claphaminstitutets Forskningsråd tar därför tacksamt emot projektplaner i ämnet för gemensam ansökan om forskningsmedel.

 

190111 Kritik mot nya S-C-L-MP-uppgörelsens stopp för kristna skolor

Centerns och Liberalernas avsikt att gå över till en långsiktig samverkan med Socialdemokraterna är en stor ideologisk förflyttning, och förskjuter balansen i svensk politik för lång tid. Ur kristen synvinkel finns det orsak till kritik mot partiernas uppgörelse, framför allt på skolområdet. Claphaminstitutets direktor Per Ewert förklarar:

– När partier som säger sig vara liberala nu tänker stoppa alla nya kristna och andra konfessionella skolor är det ett vägval i direkt konflikt med grundläggande liberala värden, ett beslut i strid mot internationella konventioner och ett allvarligt brott mot religionsfriheten. Det är en politik som bör utmanas och stoppas. (Se även rapporten ”Religionsförbud i skolan?” som Claphaminstitutet i somras släppte tillsammans med Skandinaviska Människorättsjuristerna.)

– Det finns all anledning för Sveriges kristenhet att vara vaksamma över vad denna planerade mix av socialism och liberalism kan komma att betyda för kristen tro och värderingar. Vårt uppdrag nu är att be för landet och dess kommande ledning, och samtidigt ständigt vara redo att höja en profetisk röst till motvärn, varhelst makten väljer att avvika från de bibliska principer som är en grund för ett gott samhälle i alla tider.

 

180917 Claphaminstitutet inrättar Forskningsråd

Claphaminstitutets styrelse har beslutat att inrätta Claphaminstitutets Forskningsråd, som ett led i att ytterligare stärka institutets roll som forskningsinstitut på kristen grund. Forskningsrådet arbetar på uppdrag av Claphaminstitutets styrelse, och leds av dess ordförande Per Eriksson, professor och fd rektor vid Lunds Universitet, och kommer därutöver att bestå av väl meriterade forskare inom olika akademiska discipliner.

-Det här är ett viktigt steg i att ytterligare etablera Claphaminstitutet som ledande kristen tankesmedja och forskningsinstitut i världens mest sekulariserade land, säger Per Ewert, institutets direktor. – Genom att starta ett forskningsråd vill vi stärka möjligheten att bedriva högkvalitativ vetenskaplig forskning på kristen grund inom både naturvetenskap och humaniora i Sverige.

Forskningsrådet arbetar på styrelsens mandat, och leder och samordnar institutets arbete med att utföra vetenskaplig forskning, under ändamålsskrivningen i institutets stadgar: att stimulera utbildning, undervisning och vetenskaplig forskning om och i kristen tro, i ekumenisk anda och med Lausannedeklarationen (1974) som utgångspunkt, arbeta för den kristna trons tillämpning på kultur-, tros- och samhällsförhållanden i Sverige och i världen, samt sprida kunskap, forma nätverk och bilda opinion för detta ändamål. 

Vi tar i första hand emot uppslag från disputerade forskare, men kan också bejaka projekt av ännu ej disputerade. Projekt som accepteras av Forskningsrådet kan därefter söka finansiering i Claphaminstitutets namn. Vid godkänd finansiering genomförs projektet under överinseende av Forskningsrådet, och när projektet slutförts beslutar Forskningsrådet tillsammans med den enskilde forskaren i vilken form resultat ska publiceras.

För ytterligare information, kontakta direktor Per Ewert 0709-515137 eller ordförande Per Eriksson, 070-8247106

 

180703 Religionsförbud i skolan?
Under valåret 2018 har frågan om konfessionella skolor blivit en av de allra hetaste frågorna. Framför allt från Socialdemokraterna och Liberalerna har starka röster hörts för att göra det direkt olagligt eller praktiskt omöjligt för konfessionella skolor att starta eller verka i Sverige.

I Almedalen släpps Skandinaviska Människorättsjuristernas och Claphaminstitutets gemensamma rapport ”Religionsförbud i skolan?”, som förklarar innebörden i begreppet ”konfessionell”, samt granskar Skolinspektionens tillsyns- och anmälningsärenden på området samt förenligheten med EU-rätten och Europadomstolens praxis.

När?
Rapporten släpps vid ett seminarium i Almedalen torsdag 5/7 kl 11.10-12.10.

Var?
På skeppet Elidas däck i Visby hamn

Medverkande?
Rapportförfattarna Ruth Nordström och Per Ewert presenterar rapporten som också kommer kommenteras av Ulf Gustafsson, förbundssekreterare för Humanisterna samt Jacob Rudenstrand, bitr generalsekreterare för Svenska Evangeliska Alliansen.

 – Det är av yttersta vikt att både politikers beslut och opinionsbildares argumentation gällande konfessionella skolor baseras på fakta, och inte på känslomässig argumentation. Vår rapport visar att det finns en mycket stark rättslig grund för stater att tillåta och stödja skolor på konfessionell grund. De politiska initiativ som tas för att stoppa dessa skolor har inget stöd i internationell rätt, säger Ruth Nordström, chefsjurist Skandinaviska Människorättsjuristerna.

– Vi hoppas att den här rapporten blir ett viktigt faktaunderlag för opinionsbildare och beslutsfattare i kommande arbete med konfessionella skolor och konfessionella inslag i det offentliga skolväsendet, säger Per Ewert, direktor för Claphaminstitutet

– Vi har granskat Skolinspektionens anmälnings- och tillsynsärenden gällande konfessionella inslag i utbildningen och undervisningen. Rapporten visar att lagrådet och remissinstanserna hade helt rätt i sina ståndpunkter att begreppet konfessionell borde ha definierats i lagtext för att inte skapa svårigheter i tillämpningen, säger Rebecca Ahlstrand, jurist Skandinaviska Människorättsjuristerna.

– Vi konstaterar i rapporten att alla svenska skolor i någon mån är konfessionella och att den värdestyrda läroplan som Sverige har, förmedlar i sin inledning ett antal konfessionella grundsatser, när den slår fast de fem grundläggande värden och de fyra fostransmål som alla skolor ska förmedla i sin undervisning och utbildning i övrigt. Vi kritiserar också konfessionsbegreppet i svensk skollagstiftning och läroplan, som vi anser är alltför oprecist, och bör bytas ut, säger Per Ewert.

– Av Europadomstolens praxis följer att det inte går att fastställa någon ”värdeneutral” undervisning utan att filosofiska, religiösa och andra värdegrundade aspekter ingår i de flesta skolämnen. Europadomstolen har också slagit fast vikten av att respektera medlemsstaternas kultur och traditioner i varje enskilt land och har anfört att det står medlemsstaterna fritt att betona en religion framför andra mot bakgrund av den plats som den aktuella religionen har i statens historia och tradition, säger Ruth Nordström.

För mer information kontakta:

Ruth Nordström
Chefsjurist Skandinaviska Människorättsjuristerna
Tel: +46 (0)70 725 19 17
Epost: info@shrl.eu

Per Ewert
Direktor Claphaminstitutet
Tel: +46 (0)70 951 51 37
Epost: per.ewert@clapham.se

 

180223 Nyupptäckta brister i Oregonmodellen skäl att avvisa dödshjälp för gott

Igår 22 februari publiceras i Svenska Dagbladet den brett signerade debattartikeln Risk att suicidala ges dödshjälp med Oregons modell med 30 fackkunniga undertecknare. Artikeln berättar om de avslöjanden som är resultatet av en sammanställning av raka frågor till Oregons hälsovårdsmyndighet från Claphaminstitutets Fellow Fabian Ståhle. Svaren från Oregon visar att svenska dödshjälpförespråkares bild av att ha funnit en vattentät modell för dödshjälp saknar grund, och kraven bör nu slutligt överges.

Statens medicinsk-etiska råd skrev i sin egen rapport om dödshjälp i höstas att det inte finns några uppgifter om att patienter med mer än sex månaders förväntad livstid beviljas dödshjälp. Oregon meddelar dock själva att patienter visst kan beviljas dödshjälp, bara de avstår från livsuppehållande behandling. Smers påstående om Oregonmodellen är sålunda felaktigt. Beskedet om denna tidigare okända utökning av Oregonmodellen har redan fått internationellt genomslag, både i USA och andra länder, och bör nu kunna bli en avgörande vändpunkt i debatten även här i Sverige.

– Svenska dödshjälpaktivister har tidigare lyft fram Belgien och Holland som exempel, men dessa exempel har övergivits eftersom de är ett så uppenbart exempel på den inre dynamik som gör att dödshjälp alltid utökas med tiden, förklarar Claphaminstitutets direktor Per Ewert.

– De här avslöjande svaren från Oregon visar att modellen följer precis samma dynamik som alla andra exempel, det vill säga att dödshjälp hela tiden utökas. Samtliga förslag på ”starkt reglerade” modeller för dödshjälp är och förblir utopier. Låt oss därför lägga ner idén om dödshjälp för gott och istället satsa på god palliativ vård som ett verktyg för ett verkligt värdigt livsslut, avslutar Per Ewert.

 

171120 Kommentar Smers dödshjälprapport: Bekräftar Claphams rapport och visar på vikten av försiktighetsprincipen

Statens medicinsk-etiska råd (Smer) har idag publicerat sin rapport om dödshjälp. Den refererar flera gånger till Claphaminstitutets rapport ”Hotet mot värdigheten” från i våras, och bekräftar flera av de negativa sidor som vi lyfter fram hos den så kallade Oregonmodellen. Per Ewert, direktor vid Claphaminstitutet kommenterar:

– Jag uppfattar Smers rapport som i huvudsak saklig, även om den viftar undan vissa etiska argument alltför enkelt. Men framför allt visar den på vikten av att bygga våra beslut på fakta, inte känsloargument. Rapporten bekräftar flera av våra kritiska anmärkningar mot Oregonmodellen, och visar också att den övervägande delen av faktaargumenten talar mot dödshjälp – inte för.

Några fakta i Smers rapport som vi vill lyfta fram som speciellt viktiga är:

  • Det är inte främst sjuka som efterfrågar dödshjälp, utan friska människor som upplever fruktan inför dödsprocessen.
  • Det är inte fysisk smärta som uppges som skäl att söka dödshjälp, utan rädsla för att förlora sitt oberoende och sådant som gör livet meningsfullt. Önskan att inte bli en börda för anhöriga är också ett viktigt, men oroande skäl.
  • Där det finns god palliativ vård minskar efterfrågan på dödshjälp.
  • Oregonmodellen ger inte tillfredsställande skydd för patienter som är psykiskt sjuka eller lider av depression.
  • De risker vi påvisar med doktor-shopping – att patienter byter läkare tills de hittar någon som kan skriva ut ett dödspiller – är verkligt förekommande i Oregonmodellen.

Direktor Per Ewert sammanfattar:

– Alla dessa baksidor hos olika varianter av dödshjälp pekar på att svenska politiker här bör iaktta försiktighetsprincipen, och även fortsatt hålla stängd den här dörren som bokstavligt talat gäller liv och död. Istället bör vi utveckla den palliativa vården, som är ett värdigt livsslut i ett modernt samhälle.

 

171003 Claphaminstitutet expanderar med europeiskt samarbete – blir medlemmar i europeiska tankesmedjan Sallux

Claphaminstitutet utvecklar vårt arbete att vara Sveriges dominerande kristna tankesmedja. Som ett led i detta går institutet därför nu som medlem i den paneuropeiska tankesmedjan Sallux.
Sallux är en tankesmedja som är kopplad till Europaparlamentet, närmare bestämt European Christian Political Movement (ECPM) och var i somras medarrangör av vårt seminarium i Almedalen om dödshjälp. De arbetar precis som Clapham för att låta kristen tro och kristna värderingar genomsyra alla delar av samhället. Under detta europeiska paraply finns sedan tidigare flera andra liknande organisationer och tankesmedjor, också våra nordiska grannar i form av norska tankesmedjan Skaperkraft och den finska Kompassi.

– Vi ser Sallux som en naturlig partner för att bredda vårt internationella samarbete och ytterligare kunna stärka vårt folkbildande och opinionsbildande uppdrag i Sverige, säger Claphaminstitutets direktor Per Ewert.
– Vi lever i världens kanske mest sekulariserade land, och det finns ett stort behov av fler tydliga och varma kristna röster i vårt land. Vi ser mycket fram emot att kunna vara den rösten framöver.

 

170918 Kommentar kyrkovalet: Tragiskt att de politiska partierna kan räkna hem ännu större inflytande över kyrkan

  • Många glädjer sig idag över det unikt höga valdeltagandet i gårdagens kyrkoval. Från kristen horisont kan de höga röstsiffrorna inte bara anses vara av godo, eftersom det mer kan förklaras av ett stort kampanjpådrag från S, C och SD, snarare än ett ökat intresse för kyrkans uppdrag i vår tid, säger Claphaminstitutets direktor Per Ewert.
  • Partiernas kampanjande har gett resultat genom att de har tagit röster från de semipolitiska alternativen med partier som är kvar i kyrkovalet, men ändå inte. Det är dock överraskande att Socialdemokraterna bara ökar marginellt, trots att man efter en kraftfull valkampanj har fått ut väljarna som aldrig förr. Sverigedemokraterna har varit de starkaste partipolitiska kritikerna mot Socialdemokraternas kampanjande ända upp från statsministerhåll, och deras framgång måste anses vara en reaktion mot S-styret av kyrkan.
  • Samtidigt är det förstås tragiskt att tre politiska partier som inte presenterat något av teologiskt innehåll i sina valprogram ändå kan räkna hem ett ännu större inflytande över kyrkan detta reformationens stora jubileumsår.
  • Kanske vågar vi långt bort i tunneln hoppas att detta märkliga medeltida samgifte mellan regering och kyrka någon gång ska brytas. Ett visst hopp kan skönjas i att de tre opolitiska alternativen har växt med över 60 000 röster och fått fler mandat i kyrkomötet, men den framgången drunknar ändå i riksdagspartiernas hårdsatsning.
  • Det bästa alternativet för att minska de politiska partiernas intresse för en kyrka där de inte har att göra, och vars innehåll de egentligen inte är intresserade av, vore att i framtiden flytta kyrkovalet till året efter riksdagsvalet, avslutar Per Ewert, direktor vid den kristna tankesmedjan Claphaminstitutet.