Forskning

I samband med Claphaminstitutets långsiktiga opinionsbildande arbete mot dödshjälp har vår Fellow Fabian Ståhle fått en artikel publicerad i den internationella fackgranskade tidskriften Journal of Ethics in Mental Health. Artikeln beskriver vilka allvarliga krafter av moraliskt disengagemang som sätts i omlopp på de platser där dödshjälp eller läkarassisterat självmord är på väg att införas eller har införts. Detta skapar en avhumaniserande kultur, både hos de vårdanställda som tvingas medverka i dödandet och också samhället som helhet. Hela artikeln kan läsas här. Abstract återfinns här nedan. Abstract The international movement that promotesRead More
Claphaminstitutets Fellow Ola Hössjer, professor i matematisk statistik vid Stockholms universitet har tillsammans med två andra forskare inom matematik och biologi arbetat fram en matematisk modell att användas vid studier av människans DNA. Utifrån den här modellen jämför de en mer traditionell evolutionsbiologisk teoribildning med hypotesen att mänskligheten härstammar från en man och en kvinna. Författarnas modell utvecklas ytterligare i kapitlen ”Evidence for Human Uniqueness” och ”An Alternative Population Genetics Model” i den nyutkomna antologin Theistic Evolution: A Scientific, Philosophical, and Theological Critique. En introduktion kan läsas i Open Access-tidskriften Bio-Complexity, nuRead More
Sverige beskrivs enligt flera oberoende undersökningar som ett av världens mest sekulariserade länder.[1] Det verktyg som oftast används för att uttrycka graden av sekularisering är det så kallade Inglehart/Welzel-diagrammet. Diagrammet uttrycker utifrån World Values Survey – världens största empiriska undersökning av människors värderingar via två axlar: survival values – self-expression values respektive traditional values – secular-rational values. I detta diagram sorterar sig världens länder i huvudsak enligt religiösa eller regionala/språkliga markörer: muslimska länder i en del av diagrammet, de latinamerikanska i en, och de engelskspråkiga länderna sorteras in i ettRead More
I en tidigare Theofilosartikel från 2014 beskrev jag hur modern naturvetenskap domineras av en arbetsmetod som kallas för metodologisk naturalism (MN). Det innebär i korthet att endast naturliga förklaringar är tillåtna när vi försöker förstå hur vår omvärld fungerar. Det är inte samma sak som metafysisk naturalism, tron att inget annat än det naturliga existerar. Med andra ord kan en person som bara använder sig av naturliga förklaringar inom vetenskap ändå tro att det övernaturliga existerar, och det finns kristna forskare som förespråkar att MN används som arbetsmetod. Jag redogjordeRead More
Konstgjort liv – ett tecken på design? Vetenskapens upptäckt att livet har hög komplexitet är en fingervisning till dess Skapare Att skapa konstgjort liv har länge varit en dröm bland biologer. Detta skulle ge stora kunskaper om livets grundläggande funktioner och samtidigt erbjuda helt nya arbetssätt inom bland annat medicinsk forskning. Nyligen rapporterade den amerikanske genetikern Craig Venter att hans forskningsgrupp har gjort stora framsteg i att skapa syntetiskt liv. Vi vill i denna artikel ge några vetenskapliga och filosofiska perspektiv på detta i förhållande till den kristna tron. TILLVERKNING AV JCVI-SYN3.0Read More
Sverige är på många sätt fantastiskt. När vi ser vad som sker över världen ökar tacksamheten för att vi har demokratiska rättigheter, inte minst religionsfrihet. Vi har också en lång tradition av ett väl utbyggt socialt skyddsnät, med en valfärdsstat som hjälpt många människor ur fattigdom. Samtidigt utmärker sig Sverige vid en internationell jämförelse som ett av världens mest individualistiska och sekulariserade länder[i]. Det finns säkert många förklaringar till detta, men i denna artikel vill jag framför allt undersöka vetenskapens roll för att besvara frågan varför Sverige, liksom flera andraRead More