Vid Claphaminstitutets jubileumskonferens i januari höll Paul Segerstrom, professor i internationell ekonomi vid Handelshögskolan i Stockholm ett innehållsrikt föredrag om kristen tro som helt grundläggande för utvecklingen av vetenskap och demokratisering i Europa och Västerlandet, men också globalt. Filmen ger mycket fascinerande forskningsunderlag som visar ett samband som ofta förtigs i det offentliga samtalet om kristendomens roll i vår historia. Under filmen nedan hittar du också professor Segerstroms presentation i pdf-format för att enklare kunna följa med i föredraget. Clapham Lecture 2018Read More
Ola Hössjer är professor i matematisk statistik vid Stockholms universitet, och även Fellow vid Claphaminstitutet. Nu släpps hans bok Becoming a Christian, utgiven på förlaget Wipf & Stock, med förord av J.P Moreland, världsledande försvarare av den kristna tron. Boken tar sin utgångspunkt i 1600-talsfilosofen och matematikern Blaise Pascal, för att sedan fördjupas i ett bredare resonemang om hur en modern akademiker och andra sanningssökare har en naturlig väg in i en väl förankrad kristen livssyn. Becoming a Christian släpps i Sverige lördag den 12 maj kl 14.00 i PingstkyrkanRead More
Claphaminstitutets Fellow Ola Hössjer, professor i matematisk statistik vid Stockholms universitet har tillsammans med två andra forskare inom matematik och biologi arbetat fram en matematisk modell att användas vid studier av människans DNA. Utifrån den här modellen jämför de en mer traditionell evolutionsbiologisk teoribildning med hypotesen att mänskligheten härstammar från en man och en kvinna. Författarnas modell utvecklas ytterligare i kapitlen ”Evidence for Human Uniqueness” och ”An Alternative Population Genetics Model” i den nyutkomna antologin Theistic Evolution: A Scientific, Philosophical, and Theological Critique. En introduktion kan läsas i Open Access-tidskriften Bio-Complexity, nuRead More
Svenska kyrkan har tagit fram en film om tro och vetenskap, som förklarar hur tron och vetenskapen inte behöver vara varandras fiender, utan tvärtom kan understödja varandra. Det är ett alldeles utmärkt och välbehövligt initiativ. Humanisternas ordförande Christer Sturmark, som själv medverkar i filmen, är dock upprörd, och ondgör sig på SVT Opinion över att filmen inte förmedlar samma hårda motsättning som han själv hävdar. Detta är naturligtvis inget man kan kräva när man intervjuas i en dokumentärfilm. Allvarligare är dock att Sturmark presenterar en alltför förenklad bild av vetenskapensRead More
Den senaste månaden har en debatt förts i tidningarna Världen Idag, Dagen och på andra håll om hur Skapelseberättelsen i Bibelns tre första kapitel ska tolkas. Bland annat har Stefan Swärd och Anders Gerdmar försvarat den klassiskt kristna synen att Adam och Eva existerat, samtidigt som flera andra evangelikala teologer och bibellärare ifrågasätter denna bibeltolkning. Jag delar Swärds och Gerdmars synsätt att det av flera skäl är viktigt att hålla fast vid den klassiska tolkningen av Bibeln. Det påverkar framför allt läran om frälsningen, och jag menar att det ärRead More
Konstgjort liv – ett tecken på design? Vetenskapens upptäckt att livet har hög komplexitet är en fingervisning till dess Skapare Att skapa konstgjort liv har länge varit en dröm bland biologer. Detta skulle ge stora kunskaper om livets grundläggande funktioner och samtidigt erbjuda helt nya arbetssätt inom bland annat medicinsk forskning. Nyligen rapporterade den amerikanske genetikern Craig Venter att hans forskningsgrupp har gjort stora framsteg i att skapa syntetiskt liv. Vi vill i denna artikel ge några vetenskapliga och filosofiska perspektiv på detta i förhållande till den kristna tron. TILLVERKNING AV JCVI-SYN3.0Read More
Omkring år 1265 ankom de första europeiska resenärerna Kina i form av Marco Polos far och farbror, som välkomnades vid härskaren Kublai khans hov. Marco Polo skriver i sin redogörelse att härskaren var mycket välkomnande; framför allt blev han starkt intresserad av besökarnas kristna tro. Kublai khan gav därför besökarna uppdraget att återvända hem och be sin ledare att sända tillbaka till honom ”etthundra lärda män med djupgående kunskap i den kristna tron och i de sju konstformerna, män med förmåga att med sunda argument bevisa för de lärda iRead More
Att skapa konst­gjort liv har länge varit en dröm bland biologer. Detta skulle ge stora kunskaper om livets grundläggande funk­tioner och samtidigt erbjuda helt nya arbetssätt inom bland annat medicinsk forsk­ning. Nyligen rapporterade den amerikanske genetikern Craig Venter att hans forskningsgrupp har gjort stora framsteg i att skapa syntetiskt liv. Vi vill i denna artikel ge några vetenskapliga och filo­sofiska perspektiv på detta i för­hållande till den kristna tron. Tillverkning av JCVI-syn3.0 Craig Venter är kanske den mest namn­kunnige genetikern idag. År 2000 stod Craig Venter på trappan till Vita husetRead More