Biskop Esaias Tegnér var en ordens man, och han skildrade Sveriges bildningssituation på följande sätt: All bildning står på ofri grund till slutet, blott barbariet var en gång fosterländskt En gång för länge sedan, under den barbariska tid som Tegnér refererade till, reste munken Ansgar till svearna för att börja missionera. Men det var farliga tider, och under seglatsen på Östersjön plundrades båten som han och hans följeslagare färdades på av vikingar. Ansgars följe överlevde trots allt, och kunde så småningom nå kung Björn i Birka, men de hade drabbatsRead More
Socialdemokraterna har nu antagit sin nya strategi som vill förbjuda varje form av religiöst uttryck, också i konfessionella skolor. Strategin är dock ogenomtänkt, okunnig och – allra allvarligast – i motsättning till mänskliga fri- och rättigheter. Vi inser att det (S)tora regeringspartiet har en delikat balansgång i skolfrågor med att behöva ta hänsyn till medborgarnas önskemål, och samtidigt hålla Jonas Sjöstedt ute på vänsterflanken på tillräckligt gott humör. Det kan förklara partiets ibland både märkliga och samtidigt diffusa ställningstaganden till vinster i välfärden. När det gäller frågan om religion iRead More
Torsdagen den 9/2 deltog Claphaminstitutets direktor Per Ewert tillsammans med Jenny Sonesson, Kashif Virk och Aje Carlbom i en debatt hos Liberalerna Stockholm om religiösa friskolor. Notera att själva debatten börjar 28 minuter in i sändningen.Read More
Sedan 2011 har Sverige en skollag som säger att undervisningen i alla skolor ska vara icke-konfessionell. Det är däremot tillåtet för fristående skolor att ha konfessionella inslag i utbildningen, dvs den del av skolverksamheten som inte är att betrakta som organiserad undervisning. I Europakonventionen stipuleras rätten för varje förälder att kunna välja undervisning och utbildning för sina barn som står i överensstämmelse med den egna religiösa eller filosofiska övertygelsen. Vi ser två grundläggande problem. Dels bryter lagstiftaren uppenbart mot Europakonventionen, dels är själva konfessionalitetsbegreppet problematiskt i sig. Att ”all undervisning skall vara icke-konfessionell” är enRead More
Omkring år 1265 ankom de första europeiska resenärerna Kina i form av Marco Polos far och farbror, som välkomnades vid härskaren Kublai khans hov. Marco Polo skriver i sin redogörelse att härskaren var mycket välkomnande; framför allt blev han starkt intresserad av besökarnas kristna tro. Kublai khan gav därför besökarna uppdraget att återvända hem och be sin ledare att sända tillbaka till honom ”etthundra lärda män med djupgående kunskap i den kristna tron och i de sju konstformerna, män med förmåga att med sunda argument bevisa för de lärda iRead More
Den 1 april lanserade Stockholm stad utbildningssatsningen ”Respekt och självrespekt” – detta efter att ha testkört programmet i fyra högstadieskolor. Upprinnelsen till satsningen är en insikt om att något måste göras som en motreaktion efter de många övergrepp och sexuella ofredanden som har rapporterats från festivalen We are Sthlm. Även det ökade antalet gruppvåldtäkter bland ungdomar, med en kulmen hösten 2013, ligger med i potten. Problemen visar sig dock vara större än några enstaka incidenter. Sexuella övergrepp och avsaknad av respekt för den kroppsliga integriteten har på senare tid rapporteratsRead More
Den andra pelaren i artikelserien om ett gott samhällsbyggande handlar om utbildning och forskning. Det är ett område som även det vilar starkt på en kristen grund, och vi har goda skäl att fortsätta bygga på den grund som håller. Här följer inledningen av artikeln: ”Herrens fruktan är vishetens begynnelse. Så lyder inskriptionen över ingången till Malmö Latinskola. Devisen sticker i ögonen på en sekulär samtid, men den rymmer likafullt en god portion sanning. En biblisk grundsyn är en viktig nyckel till en god utbildning – och därmed även tillRead More
Ett nytt gratis skolmaterial för sex- och samlevnadsundervisning kallat ”Vill du?” har just lanserats stort och brett från RFSU. Materialet riktar sig till lärare och består av fem kort-filmer plus lektionshand- ledningar riktade till elever från år sju och upp till gymnasiet. Syftet formuleras som att förebygga kränkningar och övergrepp, samt främja ömsesidigt sex i skolans sex- och samlevnadsundervisning, men det egentliga syftet tycks snarare vara att vänja unga vid en normbrytande syn på sexualitet. Istället för att förebygga kränkningar och övergrepp, orsakar RFSU själva just detta när de tvingarRead More